Välkommen att göra din egen utflykt i kulturreservatet!

Det går fint att besöka Vallby Sörgården även när vi inte har öppet. Välkommen hit för att gå en tur mellan husen och njuta av lugnet och den 200-åriga atmosfären. Skyltarna guidar dig runt och berättar om gårdens historia. Om det är sommartid och utemöblerna står framme, är det bara att slå sig ner i trädgården med egen medhavd matsäck.

I Vallbys historiska marker finns en enkel promenadslinga på några kilometer. Den börjar vid fägatan och går mellan 1800-talets små odlingstegar och öppna diken. Stigen leder dig till Jämmerkullen, där järnåldersgravarna ligger tätt. Kanske kan du skönja den omkullvälta skeppssättning till höger bort mot bäcken, som för 1000 år sedan var en farbar å. Skövdes enda runsten står väl synlig för dåtidens vägfarare, fint bevarad och med uttydd text.

Gratis broschyr finns i brevlådan på parkeringen med karta och information om vad du ser. Du kan också ladda ner appen Kulturväg Skaraborg, där all information finns både som text och inläst.

Så, varmt välkommen att besöka Vallby Sörgården och göra din egen historiska resa - året runt!

Hässjat hö sjustakahässjor

Kulturreservatet Vallby Sörgården