Under sommaren öppnar vi gården med olika aktiviteter från gammalt svenskt bondeliv. Kom och  hässja hö, prova gamla hantverk eller se olika utställningar! Ta en trädgårdsfika eller följ med in i husen på våra guidade visningar! Här är allt bevarat från förr.

Aktuellt program med öppettider (se nedan) kommer ut på våren till olika turistställen i närområdet. Vi annonserar också här på vår hemsida, på Facebook, i lokalpress och på Next Skövdes Evenemangs-kalender på nätet.

Trädgårdsservering

Serveringen är öppen de dagar vi har aktiviteter mellan kl. 13 och 16. Njut en kopp kaffe och ett fat med tre sorters hembakat i den lugna trädgården. Känn atmosfären från förr! Här sitter du under äppelträden, eller i skydd under kafétältet som vi har spänt upp.

Guidning

Kliv över tröskeln och hamna hundra år tillbaka i tiden! Kanske känner du igen saker från mor- eller farföräldrar? Allt är bevarat, precis som det var. Duktiga guider med lokalkännedom visar dig runt och berättar om livet på gården förr.

Se i programmet vilka dagar det är guidningar. Turerna startar kl 13.15 och kl 15.00. Entré 50 kr. Barn i vuxens sällskap gratis.

För barnen - roliga uppdrag från förr

Här får barnen hjälpa till på gården, precis som förr: pumpa och bära vatten med ok, vattna trädgårdslandet och mala mjöl med handkvarn. Men också testa styltorna. Följ kartan i Barnens tipspromenad och hitta uppdragen. Samla stämplar i Museiresan från andra Arbetslivsmuseer och få en liten present. Passar barn från 6 år.

Gruppbesök eller bildspelsvisning

Vill du boka ett eget gruppbesök på gården? Under sommarhalvåret tar vi emot för separata guidningar. Vi visar också ett levandegjort bildspel, där du får träffa familjen som bodde här.  Och vill du ha kaffe med hembakat eller smörgås går det också bra. Boka ditt besök den tid som passar dig!

Vill du att vi kommer till någon sammankomst med vårt fina bildspel? Vi berättar om gården och hur vi håller historien levande. Kontakta oss! Vi kommer gärna, och det gäller under hela året, inte bara på sommaren.

Besök Vallby på egen hand - året om

Även när Sörgården är stängd, är du varmt välkommen att besöka kulturreservatet. Du kan gå runt på egen hand och guidas av skyltarna eller en app, som berättar om gårdens historia.

Promenadslinga till järnåldern

I Vallbys orörda odlingslandskap finns en enkel promenadslinga. På några kilometer kan du gå från 1800-talet till järnåldern. Du passerar öppna diken, åkertegar med gammaldags sädesslag och förkristna gravfält. Här hittar du också Skövdes enda runsten och kanske kan du upptäcka en fallen skeppssättning.

Gratis broschyr och appen Kulturväg Skaraborg

Gratis broschyr till promenadslingan finns i brevlådan på parkeringen. Där får du en karta över markerna och information om vad du ser på vägen. Texten är också inläst i appen Kulturväg Skaraborg, som du gratis laddar ner i mobilen. Även skyltarna vid husen är inlästa i appen.

Varmt välkommen att besöka kulturreservatet Vallby Sörgården!

Stuka havre

Kulturreservatet Vallby Sörgården