Backspegeln

Runstensvandring 2019-09-21

Image

Årets vandring inleddes vid Björklinge kyrka

Image

Björklinge Hembygdsförenings ordförande Lennart Eriksson och guiden/Vaksala Hembygdsförenings ordförande Anna Christina von Schantz hälsade välkomna vid den första runstenen i den här visningen (U 1045). Texten på stenen lyder: "Björnhövde lät hugga stenen till minne av Björnhövde, sin fader"

Image

Runsten U 1046: "....-gerlät resa stenen och göra bron till minne av Sädjärv (?), sin broder."

Image

Runsten U 1047: "Öger och Kättilbjörn och Gisl och Igul läto uppresa stenen till minne av Öbjörn, sin fader."

Image

Runsten U 1048: "Gillög lät hugga till minne av Jorud, sin son, som dog i Hedeby."

Image

Det blev inte enbart runstenar vid vandringen, även Björklinge Hembygdsförenings fina hembygdsmuseum besöktes.

Image

Runsten U 1062, vid Dalbodaheden, Viksta: "Gångulv (?) och Benvid läto uppresastenen till minne av Ödbjörn, som .... "

Image

Även vid Viksta kyrka finns det runstenar.

Image

Runsten U 1061 med obegriplig text.

Image

Årets upplaga av vandringen var populär med många deltagare.

Image

Ingen runsten, utan en minnessten för spelmannen Viksta-Lasse, placerad utanför kyrkogården vid Viksta Kyrka. Viksta-Lasses grav ligger på andra sidan kyrkogårdsmuren, hundratalet meter bakom ryggen på fotografen.

Årstavandring 2017-05-20

Dryga tiotalet medlemmar kom till dagens runstensvandring i Årsta. Här står vi och  pratar om Jordgubbsgatan 25, där nedanstående hus stod fram till 2016.

Här bodde en gång hårklipparen och biodlaren Karlsson.

Sedan tittade vi bl.a. på Årstaberg, Jordgubbsgatan 16.

Jubileumsmiddag 2016-10-22

Vaksala Kyrkcentrum var fullsatt till sista plats när hembygdsrörelsens 100-årsjubileum skulle firas.

För underhållningen svarade AKO (Anna-Karin Nytell Oldeberg) tillsammans med Christer Åsberg och gitarristen Ulf Holmberg.

På programmet stod "Ett flyktigt möte - Thunman och Boye", ett tänkt samtal mellan Boye och Thunman med AKO som Karin Boye och Christer som Thunman. AKO sjöng dikter av de båda som hon själv har tonsatt.

Det var ett mycket uppskattat program.

I publiken fanns Margareta Lindmark, som hade träffat Olof Thunman när denne besökte hennes föräldrahem.

Margareta läste om besöket i sin dagbok

Runstensvandring 2016-09-24

Ett tiotal medlemmar hade mött upp för årets runstensvandring. Ledaren, Anna-Stina von Schantz, inledde med att visa ett fragment av en sten inmurad i väggen till Vaksala kyrka. Därefter fortsatte "vandringen" (med hjälp av bil) till Danmark:

Vid ingången till Danmark kyrka

Danmark kyrkogård

Falebro, ena sidan av ån

Falebro, andra sidan av ån

Vedxa, vid väg 282

Funbo kyrka

Broby

Anna-Stina förklarar de inte helt uppenbara släktförhållandena mellan dem som stenarna är resta för att hedra och de som har rest stenarna

Den mycket uppskattade "vandringen" avslutades vid Åkerby.

Vaksala Hembygdsförening

Skapad av: (2014-09-13 22:23:30) Kontakta föreningen