Auction vid Blacksta prestgård 1832

På begäran kungöres:

”Torsdagen och fredagen, den 13 och 14 nästkommande september, kommer vid Blacksta prestgård i Oppunda härad, igenom öppen friwillig auction, att försäljas en del af framledne herr fältprosten Thorbergs qwarlåtenskap af ett guldur, koppar, tenn, jernsaker, meubler, bestående af klädda soffor, fauteuiller, tabouretter och andre stolar, träd- och stålsängar med omhängen, ljuskrona, speglar, flera bureauer, dels fanerade med mahogeny, dels af betsat träd, ett pelarebord af mahogeny med förgylda ornamenter, spel-och sybord af samma trädslag, skänkar, båt och snickare-redskap, fina sängkläder af fjeder och tagel, sängtäcken, flera par lerftslakan och örngottshufwor, duktyger, hwaraf twenne af damast, åkdon och ridsadlar, kör och åkerredskap, en årsgammal fåle, kor, swin och omkring 30 spanska får, hwar ibland finnes en Gumse af finare race, med mera. Med betalningen lemnas säkre köpare sex månaders anstånd. Mat och förtäring för de auctions- sökande samt foder till deras hästar erhålles på stället, emot contant betalning.

Wik den 23 augusti 1832.

L.M. Södergren.”

Nyköping i Lands-cancelliet den 27 augusti 1832

(Avskrift av original)