Ett 40-tal personer hade mött upp lördagen den 29 oktober när Ted Rosvall i Utvängstorps skola berättade på ett fångande sätt om sitt liv som släktforskare. I tioårsåldern väcktes intresset för att undersöka släktskap och då gällde det kungligheter i allmänhet och Bernadotteätten i synnerhet. Men när detta var slutfört började han fokusera på sig själv och sin egen släkt. Han var då i femtonårsåldern och satt på biblioteket och letade information medan hans jämnåriga spelade fotboll eller liknande utomhusaktiviteter. Detta intresse har sedan följt honom i resten av sitt liv och med ökande tillgänglighet och nya metoder (dna-spårning) har han även på senare år upptäckt nya släktingar. Ett antal böcker och tidskrifter har också publicerat. Detta intresse har också inbringat en medalj av kungen och även medverkan i populära TV-program.

Ted Rosvall föreläser

Utvängstorp Hembygdsförening