"Livets källa"

Fredagen den 28 maj 2007 sattes den sista av de 330 i "Livets Källa" ingående keramikfigurerna på plats vid rehabbassängen i nya simhallen. Ett tidskrävande och engagerat arbete för bevarandet av ett stycke, kulturhistoria i Upplands Väsby var därmed fullbordat.

Verket räddades genom Hembygdsföreningens försorg från den rivna Carlsunds Simhall i nuvarande Brunnbyparkområdet.

Livets källa

Den imponerande väggprydnaden är resultatet av ett grupparbete åren 1974 -1976 med åtta av de på Carlslund boende under ledning av keramikern och terapeuten Herman Hegewald. Hermans medarbetare var Sune Arkebrink, Morgan Röjeby, Leif Westin. Rolf Söderlund, Olof Hilbrand,  Claes-Göran Stenbeck, Klas-Håkan Ljung och Göran Elvgren.

De är människor som anses mer eller mindre svårt störda med psykotiska och autistiska beteenden. Här fick nu dessa människor en chans till personlig utveckling genom att arbeta i grupp på ett meningsfullt sätt.

Det är ett imponerande keramikarbete i milda färger. En enastående komposition av av fiskar, snäckor, sjöhästar och sjöstjärnor. Ett 3 x 10 meter stort mästerverk bestående av sammanlagt 321 stycken unika figurer. En unikt verk utfört av unika människor.

Av en intervju som gjordes med Herman Hegewald 1976 framgår bland annat:

"En gång i veckan var det bad i Carlslund. Herman Hegewald var med i bassängen och badade i flera timmar."

Det var under en sådan förmiddag som man kom på att den kala vita kortväggen i simhallen borde vara dekorerad. Nå, vad skulle man ha för motiv då? Ja, varför inte bilder från havsdjupet Det skulle väl passa bra i en simhall! Långsamt växte den stora kompositionen fram, imponerande inte bara i form och detaljer utan även som helhetsbild.

Hembygdsföreningen i Upplands Väsby fick hösten 2006 kännedom om att simhallen hotades av rivning. En räddningsplan utarbetades under ledning av Roland Storm. Kontakt togs med Skanska som var villig att sälja verket på plats till Hembygdsföreningen. Nedmonteringen utfördes av Roland Storm från Hembygdsföreningen med hjälp av Anette Kvibäck och Robert Björk.

Upplands Väsby Hembygdsförening

Skapad av: (2015-05-04 18:16:14) Kontakta föreningen
Ändrad av: Upplands Väsby Hembygdsförening (2022-04-13 11:41:50) Kontakta föreningen