Ryssvillan

"Villa Björkudden" var en villa som sedan början av 1900-talet låg på Sjövägen vid Norrvikens strand. Den har i folkmun fått namnet "Ryssvillan" på grund av de hemska saker som hänt där för omkring 100 år sedan.

Ryssvillan" var först röd, men blev senare klädd med tegel.

Under 1919 avslöjades att tre påstådda bolsjevikagenter torterades, mördades och sedan sänktes i Norrviken. I villan huserade en grupp bittra ryssar med ett oerhört hat mot den revolution som 1917 kastat det ryska tsarväldet över ända. Dessa ryssar kallades senare för "Ryssligan".

Gruppen leddes av en kosacköverste vid namn Mohammed Bek-Hadjetlaché.

Själva kallade gruppen sig för "Stockholmsavdelningen av Militärorganisationen för rikets återupprättande". Deras syfte  var att bekämpa bolsjevismen med alla till buds stående medel. Ligan ansågs ha omfattat ett tjugotal medlemmar, betydligt färre än det 500 som Hadjetlaché senare kom att uppge.

Mitt i sommaren 1919 kom polisen ligan på spåren och man anhöll översten och några medlemmar i villan. Andra ligamedlemmar fångades in i olika delar av Sverige. Sammanlagt fick polisen tag i 15 medlemmar av "Ryssligan".

Vid den efterföljande rättegången dömdes Hadjelatjé till döden men straffet omvandlades till livstids straffarbete. Hadjetlaché dog 1929 på Långholmens psykiatriska avdelning. Klicka på bilden ovan eller använd den understa länken för att komma till fotodokumentationen.

Mycket har skrivits om "Ryssligan" och här finns en presentation av Svante Lundbergs bok "Ryssligan" (från Google böcker™).

"Ryssvillan" revs år 2007.

Upplands Väsby Hembygdsförening

Skapad av: (2015-06-12 12:21:11) Kontakta föreningen
Ändrad av: Upplands Väsby Hembygdsförening (2022-04-13 11:24:14) Kontakta föreningen