Kapellet

Området Kapellet låg vid dagens vägkorsning mellan Mälarvägen och Husarvägen/Ekebovägen. I och med de nya vägarna har många fastigheter försvunnit, men några finns kvar utmed Kapellvägen.

I skogskanten innanför bensinstationen låg det hus som kallades Kapellet. Fastighetsbeteckningen och namnet Kapellet är ett gammalt namn som finns belagt redan på 1500-talet.

Namnet har inget med den moderna Pingstkyrkan att göra. Den nu rivna byggnaden byggdes troligen i mitten av 1800-talet och har under en stor del av 1900-talet varit bostad för arbetare på Optimus i centrala Upplands Väsby.

Image

Fotograferingen kom att ske i sista sekunden. Rivningen hade vid fotograferingen pågått några dagar och viktigare inredningsdetaljer som kakelugnar omhändertagits av Nacka Byggnadsvård.  Upplands Väsby Hembygdsförening anser att huset borde ha fått stå kvar. Dels för att det var en mycket karaktäristisk byggnad, dels för att det fungerat som bostad i många år, bl a för arbetare på Optimus, vilket gjorde att många Väsby-bor kände någon som bott i huset.

Den fullständiga dokumentationen är i pdf-format.

Image

Upplands Väsby Hembygdsförening

Skapad av: (2015-06-07 13:49:15) Kontakta föreningen
Ändrad av: Upplands Väsby Hembygdsförening (2022-04-13 11:28:07) Kontakta föreningen