Nu är den klar, vår årsbok Uppland 2022!
I år finns åtta artiklar som skildrar Uppland och upplänningarna ur olika aspekter:
  • Kärlek, kyssar och konfekt. Triangeldrama i Smedjegårdshäktet 1848, av Bonnie Clementsson.
  • Vägar med gamla rötter i Hagunda och Långhundra, av Hans Göthberg.
  • ”Att spänna hågen och ge människan hennes andliga ryggrad”. En studie av sockenbiblioteket i Funbo, av Germund Larsson.
  • Järnets byggnader – slaggtegelhusen i Söderfors, av Karin Blent.
  • Ett 1800-talsfynd från Åkerby. Ett nyfött barn i en svepask, av Anton Runesson, Emma Maltin, Elizabeth Ellen Peacock, Stina Tegnhed & Charlotta Hanner Nordstrand.
  • Två medeltida möbler från Vendels kyrka, av Pia Bengtsson Melin.
  • Orsbo – från sätesgård till gård under frälse, av Mats Olsson.
  • Samer i nordvästra Uppland – arkeologiska forskningsundersökningar, av Linda Qviström, Torun Zachrisson & Jonas Monié Nordin.
Årsboken avslutas med Fornis verksamhetsberättelse och med rapporter från ett 30-tal hembygdsföreningar.

Boken anländer till de enskilda medlemmarna efter lucia. Varje hembygdsförening som är ansluten till oss får också ett exemplar.

Stort tack till alla som på olika sätt bidragit: artikelförfattare, redaktionen på Upplandmuseet, hembygdsföreningar och sist men inte minst: till alla enskilda medlemmar, som genom sitt medlemskap har gjort det möjligt att även i år ge ut boken!

Upplands fornminnesförening och hembygdsförbund

Skapad av: Marie Andersson (2022-12-13 12:05:53) Kontakta föreningen