Välkommen till Tvings Långasjö Hembygdsförening!

Tvings Långasjö Hembygdsförenings ändamål är att inom Tvings Långasjö skolrote i Blekinge län främja hembygdens kultur och att verka för vården av natur, landskap och miljö.

Föreningen bildades 1957 och har ca 130 medlemmar Som hembygdsgård används bygdens småskola som lades ner 1957. Föreningens bas är den gamla skolroten bestående av byarna Långasjö, Sutaremåla, Alvarsmåla, Toramåla, Möllekulla och Enemåla.

Förutom möten och sammankomster med föredrag, gudstjänster och underhållning bedriver föreningen en utåtriktad verksamhet. Denna verksamhet består av dokumentation av ett 90-tal övergivna torpruiner i form av kartor och informationsskyltar. I övrigt har en backstuga återuppförts, lieslåtter har återupptagits, en kvarnplats har restaurerats och en linbasta har återuppförts.
Årligen genomförs en blomstervandring som anslutning till den i hela norden firade ”De vilda blommornas dag” med avsikt att lära känna den egna hembygdens växt- och djurvärd.

Ytterligare information finns under rubriken fastigheter.