16 personer kom till höstvandringen i september trots att det småregnade. Utflyktsmålet, Loboklint, ligger på en hög höjd vid Kyrksjön i Västertryserum och utsikten är fantastisk över sjön och skogarna runt om.

På vägen upp stannade vi vid en gammal fruktträdgård längs sjön. Fruktträdgården tillhörde prästgården en gång och kyrkoherde Per August Arnman anlade under sin tid, runt förra sekelskiftet, fruktträdgårdar runt gården med inte mindre än 300 fruktträd. De flesta träden var äppelträd och Arnman var en framstående pomolog som samlade olika sorter från när och fjärran.

På några ställen står det äppelträd kvar i rad av olika sorter och man kan tänka sig att det såg fantastiskt ut för 100 år sen. De flesta äpplena är idag små och oätliga, men vi kunde klart se mångfalden av olika sorter. Ett stort tack till familjen Hellgren som lät oss trampa omkring i hagen.

Loboklint Höst 2020
Arnmans fruktträdgård