En lördag i november besökte föreningens styrelse och arbetslag Sörmlands Museum för att få inspiration. Det nybyggda museet, sedan ett år tillbaka, visade både samtidskonst, slöjd och utställningar. Det var fullt med aktiviteter i huset som slöjdkurser, invigningar att utställningar och workshops och många riktar sig till barn. Restaurangen i huset med lokala råvaror, var välbesökt och serverade alldeles utmärkt mat och butiken hade ett stort sortiment.

Museet sätter människorna och deras berättelser i centrum. Det visades genom en blandning av interaktiva skärmar, bildspel, berättarröster och skyltar. Unikt för museet är de berättande magasinen. Genom magasinens glasväggar är samlingarna synliga och vissa saker är framtagna för närmare beskådning. Visningar av magasinen med olika teman anordnas varje dag.

Det var inspirerande att att få se och höra hur ett modernt museum arbetar och några idéer kan nog implementeras i våra museum.

Sörmlands museum

Tryserums Hembygdsförening