Om oss

Trönö Hembygdsförening bildades 1930 och har Söderblomsgården, den gamla prästgården där Nathan Söderblom föddes år 1866, som hembygdsgård.

I den vackra trädgården har samlats äldre kulturväxter från trakten. På tunet intill finns också ett härbre med anor från 1500-talet, den stuga där "Trönöhelgonet", Lars Bodin en gång bodde, samt en takhässja.

Söderblomsgården är öppen för besökare från midsommar till mitten av augusti med servering av hembakt kaffebröd och smörgås.

Guidade visningar kan ordnas både i Söderblomsgården och i den intilliggande Trönö gamla kyrkan med anor från 1100-talet.

Föreningen säljer också byaböcker från Trönö, med människor och miljöer så långt bakåt i tiden vi kunnat komma och varje år ordnas byavandringar/färder samt en fotoutställning med gamla fotografier från orten.

Mera finns att ta del av om medlemskap, verksamhet, byggnader m m under separata flikar.

Trönö sockensigill.