Tisdagen den 6 dec. var Tranemo Hembygdsförening inbjuden till Fritidsgården, Uddebo, att deltaga i Uddebogruppens adventskalender. Den bygger på att man från den 1 till den 24 dec. har en aktivitet för Uddeboborna. Temat för kvällen var Uddebos historia. Ett 60-tal personer hade mött upp för att se och lyssna. Bertil Olsson från Hembygdsförening visade bildspelet "Industrialiseringen i Assmans dalgång" där Uddebo är en central del. Föreningen bjöd därefter på fika, som sedan följdes av att Jan Karlsson presenterade "Hembygdsportalen", där föreningen lägger upp bilder och dokument från vårt arkiv samt inlånade bilder. Idag finns snart 1000 bilder digitaliserade på vår hemsida samt ett antal dokument och beskrivningar. Som avslutning läste Conrad Lauritsen, bördig från Uddebo, ett brev från hans mor i Uddebo till sin norske blivande make, som vid denna tid var i Norge, skrivet fredsdagen 1945.

Tranemo Hembygdsförening

Skapad av: Bertil Olsson (2022-12-28 10:37:08) Kontakta föreningen