Torups Gästgivaregård

Torups gästgivaregård hör till de vackrare i Halland. Den nuvarande platsen för gästgiveriet är en helt annan än den ursprungliga. Före 1848 hette det Ramnås och ännu tidigare Rambnäs. 1848 uppfördes de nuvarande byggnaderna när gästgiverirättigheterna flyttades från gästgiveriet från Ramnås till kyrkbyn. Den ligger vid Gamla Nissastigen i Torups samhälle.

I forna tider ålog det vissa åboar inom danska riket att betala skatt genom att hålla s k gästerier. Gästeriet bestod i att gårdens ägare eller brukare var skyldig att ta emot resande, ge dessa mat och logi samt foder till hästarna. Man var också skyldig att ha några hästar för utlåning.

Man räknar med att Torup fick gästgivargård på Rambnäs på 1600-talet. Nissastigen gick i sin ursprungliga sträckning inte förbi Ramnås men flyttades när det blev gästgivargård där.

Torups Hembygdsförening

Skapad av: Torups Hembygdsförening (2014-06-22 15:12:48) Kontakta föreningen