Bergströmska g. Polerverktyg för nysilverbestick

Polerverktyg för nysilverbestick

Nysilver är en legering av koppar zink och nickel. Legeringen har bland annat använts till nysilverbesick, knivar, gafflar, skedar m.m.. När besticken kommer upp ur smältan är de gråa till färgen. För att få till en blank och silverliknade yta används de avbildade verktygen. Verktygen som kallas spatlar har olika utformning, de med spets används att polera fördjupningarna i mönstret, andra är anpassade för andra moment i poleringen. Slutpoleringen görs med de blodstensförsedda spatlarna. Rengöring och förpackning ingick också i arbetet, som ofta utfördes på ackord av hemmavarande fruar. Både Järnbolaget i Eskilstuna och Gustaf Eriksson (GENSE) hade 100-tals hemarbetare, som på så vis kunde dryga ut sin ofta magra hushållskassa. Nysilverbesticken hade sin glansperiod omkring 1930, därefter kom ju som bekant de rostfria besticken, som helt tog över marknaden.

BP
Till utställningen i Bergströmska gården har Mary Håkansson bidragit med polerverktyg för nysilverbestick.
S:t Olof Nr 4 2000.

Torshälla Hembygdsförening, S:t Olofs Gille

Skapad av: Torshälla Hembygdsförening, S:t Olofs Gille (2012-08-16 14:20:11) Kontakta föreningen
Ändrad av: Torshälla Hembygdsförening, S:t Olofs Gille (2012-08-16 14:20:11) Kontakta föreningen