"Bagel"- ett gammalt uttryck
Bagel=strunt, värdelöst. Bagligt= fjantigt. Uttrycken finns bara i Medelpad.

I våra dialektsamlingar finns bagla belagt bara från just Medelpad. Betydelsen uppges alltid som 'prata hit och dit, prata smörja, orera'. Också bagel har vi bara från Medelpad med betydelsen 'strunt(prat'. Dessutom finns bagelarsel som kan användas om eller till en person som pratar för mycket strunt.

Att baglarna (Baglerna, norsk upprorsrörelse på 1100-talet) skulle vara ursprunget till bagla, som har en så specifik innebörd som struntpratande, är inte särskilt sannolikt. Mer troligt är att det är identiskt med det norska verbet bagla 'slæpe, ha møie med, kludre' m.fl. Det verbet anses i Alf Torps Nynorsk etymologisk ordbok vara en avledning till verbet bagga som i norska dialekter betyder 'plaga, nauva, hindra, vera til meins for'. (nauva = 'vara till men, hindra' m.m.)

Eva Thelin

Järnframställning

Torp var ett viktigt centra för järnframställning på 1000-taletFrån järnåldern härstammar ett större antal järnfynd, som från början förbryllade forskarna. I Torp har man gjort ett stort antal myrmalmsfynd som tyder på en en betydande järnframställning.
De funna järnstyckena var 30-40 cm långa och till formen som en spade eller ett barkjärn. Vanligen kallas de numera myrjärn och anses vara ett slags halvfabrikat tillverkade här i Torp. De kunde lätt smidas ut till olika verktyg och var säkert en bra bytesvara.

Vid Skinnsjön har man hittat flera smälthärdar, där tydligen en del av myrjärnen framställts.
År 1930 hittade man i Viken 60 st. sådana järn, 1955 i Hammar 17 st. Tidigare fynd: Hångsta 31, Klöstre 18, Svedjan 4.
I hela Sverige har mellan 500-600 fynd gjorts (Torp130) och man förmodar att Torp varit en av centralorterna för tillverkningen.

Torps Hembygdsförening

Skapad av: Torps Hembygdsförening (2020-09-11 08:38:31) Kontakta föreningen