Image

Ett Bildkåseri om TIVEDEN och NORRA SKARABORG samt premiärvisning av filmen TJÄDERSPEL

Fotografen Ola Högberg inleder kvällen med att berätta om Tivedens spännande och lockande natur. Det ser man inte minst i Tivedens Nationalpark. Men det finns också en lång historia med kända människor, som på olika sätt har påverkat utvecklingen till det Tiveden vi har i dag. Tiveden var länge en skyddande barriär mot norr och nordost för det mer öppna och uppodlade Skaraborgsområdet.

Platåbergen i Skaraborg har med sina geologiska förutsättningar varit en grund för utvecklingen av naturen, jordbruket och annan kulturhistoria. Under 2022 blev platåbergen utsedda till Sveriges första internationella Geopark inom Unescos system för världens finaste geoparker. Lika hedersamt som att få bli klassat som ett av Unescos Världsarv.

Generalen von Döbeln föddes och växte upp bland Skaraborgs platå berg och blev Sveriges skickligaste härförare näst Karl XII. Hundra år efter honom växte nobelpristagaren Gustav Dalén upp på nästan samma plats vid foten av Brunnhemsberget söder om Billingen.

Programmet bjuder även på en
PREMIÄRVISNG av filmen TJÄDERSPEL av fotograferna Göran Alm, Ola Högberg och Björn Obenius.

Om detta och mycket mer får Du höra berättas på filmkvällen i Åboholm torsdagen den 6 april kl. 19.00.

Till intresserade säljs även under kvällen följande litteratur av Ola Högberg till extrapris:

”Upptäck Tiveden” utgiven 2017, Kr. 50:-

”Kring Västergötlands Berg”, utgiven 2015 , Kr. 100:- samt

”Från Världsarv till Naturreservat - en resa i sydsvenska marker” utg. 2019, Kr. 100:-

Entré, kaffe och Påsksmörgås Kr. 175:- OBS! Entrébiljett måste bokas i förväg (begränsat antal platser - först till kvarn ….)Tel.: 070 - 282 74 01.

Välkomna till en intressant filmkväll i Åboholm hälsar Tiveds Hembygdsförening och STUDIEFÖRBUNDET VUXENSKOLAN

Tiveds Hembygdsförening

Skapad av: Rolf Adamsson (2023-03-06 20:58:30) Kontakta föreningen