4 oktober firades Ljusfest i höstmörkret

vid Hembygdsgården i Dammtorp. På Lomsjön hade traditionsenligt marschaller tänts upp som skapade en stämningsfull effekt till arrangemanget.
Varm korv och bröd serverades vid sjökanten och plötsligt hördes Camilla Mellgren Tikkas kulande från berget ovanför oss. Hon hade engagerat sin familj att ackompanjera sitt kulande med bjällerklang. Camillas stämningsfulla kulande applåderades av besökarna varefter man gick upp till Hembygdsgården för att värma sig med kaffe och smörgås.

Här möttes publiken av Viibygubben Ingvar Björck,

Image

som på bygdemål underhöll med berättelser om och av ”Den Blyge”, alias Levi Karlsson. Applåder och hejdlösa skratt avlöstes av ett lotteri, som fick avsluta kvällen.

Besökarna här i Dammtorp fick även chans under kvällen att besöka vår kolmila och våra kolmilegubbar, som just nu är sysselsatta med att tillse och vakta årets kolmila, döpt till ”Ulla” – föreningens ordförande.

Bild o text Gunlög Enhörning

Tiveds Hembygdsförening