Nationaldagen firades vid Hembygdsgården i Dammtorp.

En solig och mycket varm dag, med nära 30°, hade lockat nästan 90 besökare till vårt nationaldagsfirande.

Image

Dagens högtidstalare var Conny Sandberg, vice ordförande i Sveriges Hembygdsförbund.
Han beskrev i sitt tal med målande återblickar hur tiden format våra liv och upplevelser, och hur dessa påverkat oss och vårt engagemang inom olika områden. Han berörde vidare vårt gemensamma intresse för hembygden och dess utveckling, vårt tillvaratagande av traditioner och nya upplevelser i landskapet, vilka möts väl i hembygdsrörelsen. Han tog även tillfället i akt att med en vita vinbärsbuske gratulera vår förening till uppnådda 60 år!

Image

Tivedspôjkera - våra egna spelmän - musicerade och tillsammans sjöng vi unisont Nationalsången.                         .

Därefter vidtog en tipspromenad runt området till våra  olika byggnader, vilka försetts med kluriga tipsfrågor. 49 personer promenerade runt i värmen. Endast 2 lyckades svara rätt på alla 10 frågorna. Utslagsfrågan, som gällde att gissa antalet spikar i en glasburk, blev slutligen det som avgjorde 1:a respektive 2:a pristagare.
Anita Karlsson, Sörbytorp, vann tävligen och fick i pris 1 säck med grillkol.
Berit Andersson, Ingelsby, blev 2:a pristagare och fick i pris ett presentkort på 2 st kaffe med ostkaka på Tivedsdagen 11 augusti.
Elsie Vallander, Sköndal, med 9 rätta svar och med bästa gissning av analet spikar i burken fick 3:e pris - ett par grytlappar.
De frågor som tydligen var svårast var
- vilket redskap som inte hör till en vävstol - rätt svar balansbom
- vilket år upptäcktes de röda näckrosorna i Fagertärn - rätt svar 1856
- hur många nationalparker finns det i Örebro län - rätt svar 2 st
Frågan som fick flest rätta svar var - vilken produkt är Tiveds lanthandel mest känd för -
rätt svar rökt fläsk o skinka. Denna fråga hade 46 av 49 deltagare svarat rätt på!
Slutligen kan vi också berätta att gissningarna på antalet spikar i glasburken varierade otroligt. Högsta bud för dagen var 600 st! Rätt antal var 137 st.

Därefter bjöds på gott kaffe och hembakad nationaldagsbakelse.

Vår ordförande, Ulla Carlsson, avslutade dagen med ett tack riktat till alla besökare och vår egen personal för en trivsam dag och ett fint Nationaldagsfirande.

Tiveds Hembygdsförening

Skapad av: Rolf Adamsson (2019-06-10 22:18:29) Kontakta föreningen