Verksamhet

Föreningen verkar för att samla och bevara minnen från Tannefors genom
- att anordna stadsdelspromenader,
- arrangera berättaraftnar,
- att hålla föreningslokalen på Stationsgatan 2A öppen för besökare.

Nedan följer några exempel på vad föreningens medlemmar gjort...

- Samlat fotografier (har idag mer än 2 000 bilder), nedtecknade och inspelade minnen, tidningsurklipp, kartor och andra dokument.

- Gett ut böcker som ger glimtar från liv och verksamheter i Tannefors och Hejdegården.

- Renoverat den gamla Kraftverksbyggnaden som ägs av Linköpings kommun och vid behov kan användas för fotoutställningar mm.

- Återskapat de synliga delarna av "Topsys pump"i slussområdet.

- Fotoutställningar.

- En arbetsgrupp har katalogiserat den samling, som föreningen fått överta efter medlemmen Lennart Aronssons bortgång. Lennart Aronsson och hans sambo Inga-Lill Karlsson hade skapat en omfattande samling av fotografier, texter och kartor.

- En arbetsgrupp har arbetat med projektet Björngatan. Detta har skett i samarbete med Jörgen Öckinger, Resecentrum Mark o Exploatering i Linköping AB och Gunnar Elfström, stadsantikarie i Linköping.Arbetsgruppen har intervjuat och nedtecknat minnen från personer med kunskaper om Björngateområdet.

Tannefors Hembygdsförening

Skapad av: (2012-09-26 18:01:32) Kontakta föreningen