Om oss

Sydvästra Upplands Kulturhistoriska Förening är gammal. Den bilades år 1908. Det var ordföranden i stadsfullmäktige August Lundin som tog initiativet till föreningens bildande. Ett bidrag på 300 kr från staden vilket naturligtvis underlättade starten då en lokal måste hyras för det blivande museet. Medlemsavgiften till föreningen sattes till 1 kr per år. I stadgarna kan man läsa att verksamhetsområdet skulle bli Enköpings stad samt häraderna i sydvästra Uppland.

Föreningen samlade under åren på sig många föremål och till slut beslöt man att skänka allt till Enköping kommun och det nya museet som kom att inrymmas i det gamla rådhuset från 1700-talet, en av få byggnader som finns kvar sedan tiden före den stora branden år 1799. Det nya museet invigdes den 5/12 1987 och där ligger det fortfarande.
Föreningens verksamhet handlar numer mest om att delge allmänheten historiska och kulturella upplevelse i form av föredrag och utflykter ofta i samverkan med museet.