Flera av dessa filmer har visats vid föreningens sammankomster, senast vid årsmötet den 25 mars. Den första fotokommittén bestod av Magnus Thorsén, Evert Gustafsson, Valter Önnerbrandt, Ingegerd Pettersson och Henrik Björk och de genomförde en stor kulturgärning under många år. De började med att samla in 500 äldre foton och skapade ett fotoalbum för varje rote. Foton med mera kostar pengar så roteombuden fick i uppdrag att samla in gåvor från medlemmarna och samtidigt en namnteckning. Det blev 708 namnteckningar, som finns arkiverade, och en hel del pengar. Från mars 1997 till mars 1998 dokumenterade Magnus Thorsén och Rolf Johansson livet i Sventorp och Forsby i helg och söcken, med videokamera. Ett arbete som resulterade i 15 dokumentärfilmer och med en speltid på 8 timmar. Magnus och Rolf fick kommunens kulturpris 1998 för sina filmer – Människor och händelser i Sventorp-Forsby under ett år. Kommittén har haft flera utställningar och funnits med vid många av föreningens möten med sina foton och filmer.

Fotot föreställer Magnus Thorsén – med en av rotepärmarna – som tillsammans med Rolf Johansson skapade filmerna. Foto: © Monika Moberg Kilefors

Sventorp-Forsby Hembygdsförening

Skapad av: Monika Moberg (2022-09-28 16:04:41) Kontakta föreningen