Om oss

Svenneby hembygdsförenings geografiska område är detsamma som Svenneby distrikt som sträcker sig från Gerlesborg vid Bottnafjorden i söder till Tegelstrand och Slottet i norr beläget vid Slottefjorden och Skogby i öster. Heestrand ligger strax söder om Slottet och Tegelstrand.

Till Svenneby hör även öarna Kiddön, Hornö och Ulö/Dannemark. Dessa öar har tidigare varit bebodda. På Kiddön och Hornö bor numera enbart sommarboende. Ulö/Dannemark har ingen bebyggelse och är sedan 1983 naturreservat.

Svenneby var fram till år 1951 en egen kommun. Från 1952 till 1970 var det en del i Kville kommun och sedan 1971 tillhör Svenneby Tanums kommun.

Inom föreningens område bor 604 helårsboende år 2020. Under sommaren mångdubblas detta antal.

Du kan läsa mer om Svenneby och vår förening om du klickar på menyn.

English                                                    Deusch