Mekanikusbostaden

Mekanikusbostaden.

Johan Ulfström, initiativtagaren till byggandet av Strömsholms kanal, blev också dess förste chef med titeln mekanikus - ett slags mellanting mellan direktör och överingenjör. Till anläggningen hörde ett stort jordbruk, arbetarbostäder, stall och verkstäder. Som tjänstebostad uppfördes huvudbyggnaden på Skantzen 1782. Den har utnyttjats av samtliga efterföljande chefer fram till den siste, Karl-Erik Sjögren, som flyttade 1985. Hans hustru Ina var ordförande i föreningen.

Efter att makarna Sjögren flyttat inredde föreningen kaffeservering i huset. Här finns också utrymmen för utställningar, möten, konferenser och andra sammankomster.

Svedvi-Berg Hembygdsförening

Skapad av: Svedvi-Berg Hembygdsförening (2009-11-20 15:46:19) Kontakta föreningen
Ändrad av: Svedvi-Berg Hembygdsförening (2009-11-20 15:46:19) Kontakta föreningen