Repslagning

Repslageri är ett mycket gammalt hantverk som troligen började vid skeppsvarven men som spred sig till många andra platser i landet. Namnet Repslagargatan kommer av de de repslagarbanor som funnits i ett flertal städer.

Några medlemmar i Svärta Hembygdsförening besökte Gammelvala i Brunskog och blev intresserade av repslageriets utformning. Medlemmarna tog noga del av hantverket men saknade verktyg för att själva kunna utföra arbetet.

När hembygdsföreningen år 1978 besökte fiskaren Herbert Johansson på Marsö utanför Nyköping visade han en repslagarstol från 1800-talet som han aldrig hade sett användas. Den gav han till föreningen. Sedan dess har föreningen besökt många marknader och hembygdsdagar för att visa repslageri.

Materialet som  används är sisalgarn som kommer från agavekaktusens fibrer.
Tre parter om sex trådar (kardeler) tvinnas i mer än 300 varv och slås därefter till
rep som får ett grimskafts tjocklek. Vi drar ut ca 10 meter och det blir ca 7 meter
färdigt rep.

Vi som utför arbetet är självlärda amatörer och vi är glada för att alla åskådare visar så stort intresse för hur repslageriet fungerar.

Hembygdens dag 4 juni 2022 utanför Nyköpings museum.

ImageCreative Commons-licens

Lindring