Udda bilder från 1890-talet

Några bilder från föregående sekelskifte

I slutet av 1800-talet hade fotograferingstekniken i Sverige kommit så långt att särskilt intresserade amatörer kunde börja avbilda sin omgivning. En komplicerad process där preparerade glasplåtar skulle föras på plats i lådkameran utan att komma i kontakt med omgivningsljuset och så stadigt stativ vid exponeringen. En begåvad föregångare var Hedda Ekman som tillbringade somrarna med familjen i huset vid Villabron på Styrsö. Vi har tidigare uppmärksammat Hedda i bildserier och en särskild utställning.

Image

Lådkamera för fotografering med glasplåtar

Något annat som var högst aktuellt vid föregående sekelskifte var utvecklingen av trädgårdskultur och inte minst diverse stora utställningar med många deltagare. Heden var exercisplats för Kungliga Göta artilleriregemente som hade sina kaserner på Otterhällan 1801-1895, men utnyttjades även av Skarpskytteföreningen – ett slags föregångare till Landstormen, sedermera Hemvärnet. Under den då starkt framväxande industriepoken hölls regelbundet lantbruksutställningar där nya effektiva maskiner ställdes ut och förevisades. Hela Heden kunde tas i anspråk, t ex 1871. Och 1891 kombinerades lantbruksutställningen i Göteborg med en industri- och hantverksutställning, varvid många arkitekter och entreprenörer visade upp sina stiligaste alster. Efter att utställningen efter några månader var slut monterades byggnaderna ned, forslades bort och uppfördes på annan ort.

Det obebyggda området som blev tillgängligt utanför stadsmuren när den började rivas 1809 blev populärt för stadens borgare för naturupplevelser. Som tur är består Kungsparken och Trädgårdsföreningen fortfarande relativt obebyggda, men restaurang och musikpaviljong måste man naturligtvis ha redan på 1800-talet.

Trädgårdsföreningen på Segerlindska ängen ca 1880

Det intressanta med den tjusiga restaurangen på bilden är att den 1887 flyttades till en ny Kungspark, dvs den på Styrsö Bratten. Det var doktor Peter Silfverskiöld som behövde en rekorderlig bostad på Styrsö där han verkade som uppskattad läkare för tuberkulossjukhuset. Ett tidigt exempel på att det gick att återanvända byggnader.

Image

Silfverskiölds Villa Kungsviken efter att den flyttats från Trädgårdsföreningen 1887

Styrsö och Silfverskiöld hedrades 1894 på nedanstående bild genom besök av kung Oscar II. Kustsjukhuset på bilden låg då i trähus ungefär där den branta backen leder upp till dagens Styrsö skola.

Oscar II på studiebesök 1894

Fler hitflyttade hus
Av Bengt Ode har vi fått några bilder som hans förfader har tagit omkring 1895. Den första är mot öster över den obebyggda Sörängen och där på berget stoltserar det som idag kallas Bergshyddan. Ett vackert exempel på snickerihantverk som uppförts vid Göteborgsutställningen på Heden 1891 och som hade fått en ny plats med en fantastisk utsikt. Vi skymtar också ett annat hus – Hulsbo – där tidstypiska nationalromantiska takdrakar anas. Detta hus brann dessvärre på 1950-talet, men de pampiga stenmurarna för grundläggningen syns ännu tydligt vid Styrsö Tågenväg 48. Den som är intresserad av Bergshyddan kan se nytagna bilder i Galleriet nedan på sidan.

Image
 På kortets baksida står noterat "Villa Lohengrin". Kanske ägaren sympatiserade med den germanske hjältekonungen.

Här under ser vi ”Bagarns Slott” på dagens Styrsö Tångenväg 28. Det stora huset uppfördes av Cornelius Carlson omkring 1890 med avsikt att där hyra ut rum till sommargäster. Läs mer om Bagar Johannes och hans far.

Image

"Bagarns Slott" 1895. För att attrahera gäster till hotellet anlades också ett varmbadhus på udden utanför.

Den sista bilden är tagen åt nordväst från Bagarns Brygga. Skeppet är den vackra skonaren Erato enligt notis på kortets baksida. Huset vid klyvarbommen antas ligga på Rönnskär och de andra är sjöbodar på Varholmen.

Image
 Husen till vänster finns kvar och piren har blivit längre

Det är nog först när man betraktar gamla bilder som man blir medveten om tidens gång. Vi noterar ett och annat hus som kommer upp då och då och tänker kanske inte så mycket på hur landskapet ändras. Men tiden står inte stilla – natur och landskap förändras i en maklig, men ohejdbar takt. Det gäller att hänga med och vara medveten om ingenting är beständigt.

Image

Tångenvägen 35 med "Sommarhem" innan nedgraderingen med gråa cementasbestplattor

Image

På Vinnäs-bergets utsiktspunkt hade Arbores ordnat väg upp och en soffa. Damerna beskådar kappsegling i Snobbrännan 1897.

Image

Före bermudarigg hade kappseglarna gaffelsegel. Bild från Bratten 1898, i fonden Melcher Lyckholms hus.

2023-01-28, 2024-02-21 Peter Andersson

Källor: Det Gamla Göteborg; CRA Fredberg, Lasse Pettersson, Bengt Ode

Villa Bergshyddan

Villa Bergshyddan ligger på Styrsö Tångenväg 33 som efter att ha varit utställningshus på Göteborgsutställningen 1891 flyttats till Styrsö. Lägg märke till de vackra sniderierna som snickarna hos firma Elieson och Kärrberg utförde.

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Peter Andersson (2023-01-28 12:05:52) Kontakta föreningen