Styrsös Sandvik


Sandvikshamnen på Styrsö, badplats – hamn

Kläppholmarna på Styrsös västsida är ett gott exempel på samhällets omvandling. För hundra år sedan badplats och för fiskarnas redskap, nu industri och gästhamn. Allt tack vare fiskets utveckling på 1900-talen när som mest ett trettiotal fiskebåtar trängdes i Tångens hamn. Här skriver Lasse Petterson om omvandlingen.


Kläppholmarna - rofyllt i början av 1950-talet

Efter att i c:a 60 år varit badplats med café, sandstrand och två trampoliner, fick Sandviksbadet stryka på foten i december 1956 när bygget av Sandvikshamnen startade. Det var bara 20 år efter att hamnen på Tången byggdes. Fiskebåtarna blev större och träbryggorna på Tången krävde mycket underhåll. Det behövdes en ny större hamn. 1957 var gattet över till Kläppholmarna utfyllt. Berth Kjellberg och Dan Nilsson var de första att köra över med mopederna.


Som välbesökt badplats på 1950-talet

Hösten 1957 sprängdes det på Kläppholmarna. De gamla sjöbodarna försvann och allt planades ut. Kajen, nya sjöbodar och Ishuset byggdes och 1959 var första etappen av hamnbygget klart. Då fanns det 21 fiskebåtar på Styrsö.


1960 var hamnen i bruk, men vissa fiskare låg kvar i Tången, för det var kortare väg! Här bunkrar Christensson Lizzie.

Småbåtsbryggorna vid stranden och längs piren, Styrsö varv, Paul Christenssons vadbinderi och oljecisternerna kom på plats efter hand. 1963 ansöktes om stadsbidrag till etapp två, den inre kajen. Trots att man samlat alla båtarna i nya hamnen för att visa att det var trångt fick man nej. 1968 åkte en delegation till Stockhalm och uppvaktade myndigheterna. Men det dröjde till 1975 innan inre kajen var klar. 16 fiskebåtar hade då Styrsö som hemmahamn, men båtarna var större än 1959.


På 1960-talet var hästen fortfarande att lita på

Gästbåtarna förtöjde där det fanns plats och på utsidan av fiskebåtarna. Toalett och dusch för båtgästerna byggdes 1980. 1977 tog Styrsö Marinteknik över Vadbinderiets lokaler. När de sedan efter ca 10 år flyttade till Styrsö Skäret togs den gamla verkstaden med. Småbåtsplatserna byggdes ut efter hand på ostsidan bort mot Hallen. Där byggdes 1991 sju mindre sjöbodar för fritidsbåtar och några år senare åtta bodar ytterligare.

1989 uppförde Mare Catamaran AB en verkstad, där det byggdes bruksbåtar av katamarantyp i aluminium upp till 12 meter. Jonsson Marin uppförde sin verkstad 1993 där det byggdes båtar i plast. Bland annat, Skonaren M/S NINA till Donsö 17 m lång, en fiskebåt på 12 m i klassisk modell, husbåtar i olika storlekar och modeller, fasadbeklädnad i plast o.s.v.

2016 såldes verkstaden till Sandviks Marina som 2006 köpt Styrsö varv. 2010 byggdes småbåtsbryggan och pontonbryggan vid "Hallen". 2012 kom det till en pontonbrygga för fritidsbåtar i hamnbassängen och toaletten renoverades. 2013 när det finns tre större trålare kvar i hamnen lades en pontonbrygga för gästbåtar ut från inre kajen.

2013 byggde Styrsö Fiskares AB om Ishuset – i markplan ett mindre isverk, verkstad och toaletter och på andra våningen inreddes festlokal och kontor. När fiskebåtarnas behov av is minskade behövdes ingen stor isbinge längre.

Christensson öppnade sjötappen på sin Kläppholme 2013 och 2015 förlängdes gästhamnsbryggan. Det byggdes grillplats under tak, gungor och boulebana. Gästhamnen byggs ut när fiskebåtarna inte behöver kajerna längre. 2016 öppnade Seaside Café i hamnföreningens sjöbod.

Bild och Text Lasse Pettersson

Dagens teknik ger nya möjligheter att beskriva verkligheten.
Här en proffsig video från 2015 tagen med drönare i Sandvik

 

Förening:

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2018-02-23 10:44:19) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-02-09 14:51:13) Kontakta föreningen