Styrsö Kyrkokör

Musik vid andakter har gamla anor. Redan vid Sveriges kristnande för över tusen år sedan förekom gregoriansk sång, som ingick i liturgin vid gudstjänster. Detta har utvecklats till en idag mer modern anpassning till stämningsfulla toner. Tanken är att förstärka en atmosfär av närhet med Gud genom att anknyta till dagens tema. Kyrkomusik är en del av kyrkans liv och identitet, och den speglar både kyrkans förändringar och kontinuitet genom tiderna.

Om det fanns regelrätta körer när det första kapellet på Styrsö etablerades på 1500-talet är osäkert, men kanhända blev det bättre när den nya kyrkan invigdes 1754. Hursomhelst så bildades Styrsö kyrkokör 1920 och leds idag av vår kantor, Rune Henriksson.

Image

Rune vid Valborgsmäss 2023 - läs här!

Kören ger egna konserter i kyrkan – särskilt förekommer på andra advent en traditionsrik konsert. Numera har kyrkokören vid Valborgsmäss flyttat ned till Öbergska, ifrån Kalvhagskolan, där barnen brukade hålla en särskild kabaré. Många åhörare hade i år kommit för att njuta. Rune är mån om detta: ”Ett år utan vårsånger är förlorat!” Andra evenemang är välarrangerade sommarkonserter som hålls i pastoratets kyrkor. Annat som syftar till mäktiga kulturella upplevelser är Kammarmusikdagarna med duktiga symfoniker som återkommer varje sommar. Läs om detta nedan!

Kören 1983

Rune har haft tjänsten som kyrkomusiker här i 15 år och är verksam på alla öarna. Utöver körledare och organist har han musikundervisning för yngre barn. Även arbetar han med barnkörer en dag i veckan, också det på andra öar. På terminsavslutningarna brukar även föräldrarna delta.

En fråga som uppkommit på senare år är skolavslutningen i kyrkan. Många skolor har haft en tradition att avsluta terminerna – särskilt vårterminen – i ortens kyrka. Sedan några år har skolinspektionen angivit att konfessionella inslag i den gemensamma avslutningsceremonin inte är lämpliga. Redaktionen som gick i småskolan på 1950-talet minns med välbehag de högtidliga skolavslutningarna med närvarande föräldrar och stundande ledighet. Även Rune saknar skolavslutningarna – inte minst för hans passion att spela kyrkorgel.

– Musikens makt är stor, slutar Rune vårt samtal.

2023-05-09 Peter Andersson

Kören vid en utflykt till Ödeshög 1985
Image
 Från vänster, Karin Englund, Gun Ljungberg , doktor Urban Brunell och Gunilla Petrén