Yrkesmän som sångare. Och annat...

Äntligen har museets mittstuga fått en nytt och tätt tak. Det är Kjellbergs Tak som svarat för entreprenaden och vi tackar Glenn och hans mannar för arbetet.

Image

Glenn Kjellberg är inte duktig på bara takläggning. Han är en erkänd operasångare som vi ett antal gånger fått njuta av i Södra Skärgården – inte minst på Båtebacken.

Image

Glenn som Ubaldo Piangi i "Phantom of the Opera"

Men när jag nu fått pennan i handen så kan jag inte låta bli att kåsera lite om andra sångare, t ex vår egen Evert Taube. Han var ju ingen operasångare, men likväl en stor entertainer. Från sin tid i Ligurien lät han sig inspireras av den lokale bagaren Florindo i San Remo. Denne var tydligen en sann kvinnokarl och underhöll sina kunder med glada ritorneller; ”så stolt som om han vore en löjtnant John Forsell”. Forsell skall vi återkomma till och hela texten till Den glade bagarn finns längst ned. Alltnog tyckte Florindo tydligen om att stå i rampljuset till hustruns bekymmer. På en resa häromåret letade vi upp lokalen där Florindos bageri låg och vi kunde tydligt se vittrade tecken av ”Panifici” på fasaden. Kaklet som en gång prydde bageriet höll på att ersättas inför en annan typ av butik.

John Forsell
Ja, vem var det då Taube syftade till i visan. Jo, John Forsell var en av tidens mest kända barytonsångare vid Stockholmsoperan. John hade examinerats på Karlberg, men även utbildat sig till gymnastikdirektör, innan han slog sig på operamusik i början av 1900-talet.

John Forsell som Valdemar Atterdag på Stockholmsoperan 1899

Men för oss i Södra skärgården är det ändock hans farfar, Jacob Forsell, som är mest intressant. Om Jacob kunde sjunga är inte bekant, men som många i släkten Forsell var han militär. Han fick 1810 det ärofulla uppdraget att som första sluss i Göta Kanal bygga den i Forsvik. Slussen används fortfarande vilket tyder på gott handlag med svåra byggen.

Image

Forsviks sluss med gamla vägbron

1816 fick så ingenjörskaptenen Jacob Forsell ansvaret för byggnationen av den stora karantänsstationen på Känsö. Detta har vi skrivit om i andra artiklar och Jacob blev därefter fast etablerad på Känsö som dess chef till sin död 1832. Under sin tid som chef anskaffade han mängder av plantor och anlade parker och lusthus på Känsö. Att Viktor Rydberg tjänade här som informator åt kassörens barn bekräftar kanhända att vår skärgård lockar poeter och sångare. Fråga t ex Lasse Dahlquist!

Peter Andersson 2023-11-03

Den glade bagarn i San Remo, Evert Taube 1937

Min vän, den glade bagarn uti San Remo stad,
ja, om ni kände honom, skulle ni bli glad.
Han sjunger framför ugnen sin glada ritornell
så stolt som om han vore en löjtnant John Forsell.

Den glade bagarn bakar det bästa bröd som fås,
det bakas inte bättre ej ens i Alingsås.
Han sjunger när han bakar, och arbetar med fröjd
det ökar varans värde och köparen blir nöjd.

San Remos sköna damer beundrar hans figur,
han liknar till det yttre en ung och kraftig tjur.
Och när han knådar degen och sjunger högt i dur,
då ryser det i damer med sinne för skulptur.

Min vän, den glade bagarn, som sprudlar av musik,
han har en vacker hustru, som står i hans butik.
Från ugnen langas brödet till disken där hon står,
ju mera bagarn sjunger dess mer hon sälja får.

Men om den glade bagarn vill svalka sig nån gång
bland damer i butiken, som lyssnar till hans sång,
då säger hustrun vänligt och klappar bagarns bröst:
”Kom inte ut Florindo, det drar, och du förstör din röst!”

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Peter Andersson (2023-11-03 17:47:57) Kontakta föreningen