Projekt Barnebrattens historia

Bratten har genom tiderna använts till de mest skiftande slag – från betesmark och skyddad hamn, till sillhantering, smuggling och krogverksamhet och vidare till fashionabelt Hafsbad och ståndsmässiga sommarhus fram till dagens lilla ”centrum” med båt- och färjeterminal samt parkeringar, men också två trevliga matställen. Öbergska huset med Kryddträdgård, Hembygdsrum och Galleri är ju vår egen pärla sedan vi 1994 köpte huset av Göteborgs kommun.

Nu drar vi igång Projekt Barnebratten för att ta reda på så mycket som möjligt om den tidiga historien med fokus på den stora sillfiskeperioden 1747-1809 och vad som kom därefter. Målet är en bok och en utställning på Galleri Öbergska. Vi kommer succesivt att lägga ut kartor, dokument och idéer för diskussion. Du kan följa oss, bidra med artiklar här på hemsidan och delta på vår Facebooksida: Styrsö Sockens Hembygdsförening. Eller mejla oss på [email protected].

Image

Lantmäteriets karta från 1807 års enskifte på Styrsö. På Bratten fanns då Sillsalteriet Barnebratten med rymlig byggnad för sillhantering, lastkaj och manbyggnad samt en byggnad för fähus, lada, mangelbod och avträde. Öbergska huset byggdes först 1812. Området ”B” skiftades till Styrsö Sörgård, och ”A” till Styrsö Nordgård. Bryggan vid salteriet blev gemensam ”Strandplats” för båda hemmanen.

Dokument

Dokument från vårt Facebook (uppdaterat 10/4)

"Öbergskans byggt 1812" - vår jubileumsskrift i pdf om det gamla huset

Beskrivning och invitation 2022-01-20

Fler dokument läggs upp efter hand.

Projektledare Ulla Herlitz [email protected]

Styrsö Sockens Hembygdsförening