Öarna i Södra skärgården

Styrsö gamla socken innehåller oräkneliga öar och skär. De flesta har faktiskt ett namn även om många säkert är mest bekanta med de sex bebodda öarna: Brännö, Asperö, Köpstadsö, Styrsö, Donsö och Vrångö. En del öar har fått egna artiklar på vår hemsida, men här tänkte vi även nämna de öar som är bebodda bara på sommaren. Texten har vi helt enkelt hittat på Wikipedia. Den som känner för att komplettera uppgifterna är mycket välkommen att höra av sig.

Image

Här visas Södra skärgården från Rivö i norr till Vrångö i söder. Vinga ligger utanför åt väster och Tistlarna ytterligare åt söder. Tänk att området tillhört Sverige sedan 1250-talet!

Här har vi några länkar:

De sex bebodda
En kort översikt med andra länkar till bl a våra lokala namn.

Vinga
Kanske numera inte riktigt bebodd året om, men historiskt mycket viktig för sjöfarten och många besök sommartid.

Känsö
En av Brännös utöar, berömd för sillindustri och karantänsstation – numera militärö.

Vargö
En ö med historia av sillindustri, minkfarm, värdshus – numera mest sommarö – värd ett besök.

Kungsö
I början av 1900-talet blev Kungsö föremål för friluftsliv i Götiska Förbundets regi. Efter att militären lämnat ön 1945 återkom inte besökarna utan stugorna revs. Läs historien i länken.

Buskär
Fyrö i Göteborgs hamninlopp med tidvis boende och intressant historia

Böttö
Fyrö i Göteborgs hamninlopp med servicepersonal in på 1960-talet

Galterö
Vi hänvisar till den fina boken om Galterö: ”Galterö – en ö i Göteborgs södra skärgård”. Flitiga brännöbor har givit ut ett välskrivet häfte om Galterö, som ligger väster om Brännö. Här får vi veta det mesta om ön, dess historia, djur- och växtliv och man får tips om vad att titta närmare på vid ett besök.

Det bästa med boken är att den inte gäller bara Galterö. Geologi, växtförhållanden och miljö är ganska lika och kan tjäna som lärobok förr alla som vill studera vårt skärgårdsområde närmare. Undantaget kan vara att på Galterö så hålls högre beväxning medvetet nere av får och entusiastiska brännöbor.

Boken håller mycket hög klass och rekommenderas för var och en som vill känna till vårt område. Kan köpas i butiker på Brännö och beställas hos: [email protected], 0709-730774. Pris 120 kr inkl frakt.

Här följer länkar med uppgifter från Wikipedia till sommaröar som besöks av skärgårdstrafiken:

Stora Källö

Knarrholmen