Midsommar 2012

Trots alla kyrkor i vår socken så lever den urgamla seden med majstång vid midsommar kvar i oförminskad styrka. På Styrsö firar man tom två dagar i rad. För oss nordbor har midsommaren alltid varit något närmast heligt och efterlängtad långt innan man hörde talas om Vite Krist.

Hembygdsföreningen har fångat lite av ceremonierna och stämningarna runt stången – inte minst till glädje för framtida forskare. På Bratten var det som vanligt Arbores som stod för arrangemanget och på Amneviksvallen Styrsö BK. Klubben ordnade med lekar och lotterier, fiskdamm, säckhoppning, potatislöpning och tävling i straffläggning. Solen sken och folk köade för att köpa glass och korv.

Efter uppmjukningarna med dansen runt stången var det många som drog sig hemåt för att under sjungande av andra visor ägna sig åt matjessill, färskpotatis och utvalda drycker. Ungmör hade plockat sju (vissa nio) sorters blommor för att ha under kudden och drömma om sin tillkommande. Brasan som man i några landskap tänder på midsommaraftonen klarade vi här av i påskas. Bilderna är klickbara för större storlek.

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2012-06-23 18:03:20) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2017-07-30 15:02:55) Kontakta föreningen