Lotsar och båtar på Vrångö

Roger Julin som har långt påbrå från Vrångös lotsar har försett oss med ett flertal gamla bilder från lotsar, deras båtar och byggnader.

En lotsbåt med sin typiska röda rand i seglet lämnar Vrångö hamn för ett uppdrag i början av 1900-talet.

Lotsförman Anders Julin

Olle Strandberg i solen utanför sin bostad

Lotsförman Olof Karlsten med hustru Lovisa

Tullarna Carl Bager (t v) och Algot Karlsten troligtvis på 1950-talet. Algot hade uppdrag vid Vrångö kustpostering. Observera Stora Ängen i bakgrunden med Betelhuset.

Lotshuset på Tistlarna troligtvis 1910-tal. Fr v Jonas Grandin, Olof Julin, Anders Julin.

Lotsbåten Delagoa i Vrångö hamn. Fr v John Grandin, Torvald Hamberg, Oscar Julin, Bertil Stakeberg, Karl Gyllholm, Axel Karlsten, Bo Hultgren.

Lotsbåten Emanuel med besättning år 1901 i lotshamnen på Tistlarna

Bild och fakta Copyright © Roger Julin

Läs mer om lotsutkiken på Vrångö!

Observera att text och bilder ställts till Hembygdsföreningens förfogande av Roger Julin och får inte återanvändas utan tillstånd. Vid förfrågan om att använda visst material, vänligen kontakta webbmaster enligt kontaktsidan.

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-27 22:01:29) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-02-09 10:17:35) Kontakta föreningen