Kustfiske 2023

Fisket har i många år varit en betydelsefull näring för vår socken. Under sillperioderna var hundratals öbor involverade i denna lukrativa hantering. I början av 1900-talet blev det kustnära fisket en snabbt växande sysselsättning då trålarna ersatte backefiskarna i och med introduktionen av råoljemotorn. Stora mängder med fiskekuttrar trängdes i Styrsö Tången, Donsö och Vrångö.

Fisket har sedan dess gått tillbaka, i vart fall vad gäller antalet båtar och nu finns bara ett fåtal kvar, mindre och större. Styrsöbon Rolf-Göran Åström har nyligen dokumenterat en fiskefärd med en mindre trålare, Glittskär – GG537, som är stationerad på Vrångö, ägd av Mattias Olsson – fiskare sedan generationer. Rolf-Görans reportage är publicerat i Göteborgs-Postens 2 Dagar i slutet av mars 2023. Prenumeranter på GP kan hämta de fina bilderna och hela texten i denna länk.

Bild Rolf-Göran Åström

Styrsö Sockens Hembygdsförening