Hembygdsförbundet uppmärksammar oss

Vår hembygdsförening väcker intresse

I Sverige finns ca 2.000 hembygdsföreningar och över 1.300 hembygdsgårdar. De flesta är organiserade i Sveriges Hembygdsförbund, vari Styrsö Sockens Hembygdsförening givetvis är en.

Hembygdsförbundet ger ut en egen tidning – ”Bygd och Natur” – som distribueras i några exemplar till alla registrerade föreningar. I senaste numret uppmärksammades vår förening med en notis som tog sikte på vår galleriverksamhet och samröre med Styrsöskolan. Så här skriver man om oss efter en intervju med Ulla Herlitz:

Kryddamerna, som sköter föreningens kryddträdgård,
framför en målning som tidigare visats på Galleri Öbergska.

Snabba konstväxlingar på Styrsö

20 UTSTÄLLNINGAR från april till september. Det står på programmet för Styrsö Hembygdsförenings galleriverksamhet i Öbergska huset. Ordföranden Ulla Herlitz berättar mer.
   ”Sedan 1990-talet äger hembygdsföreningen Öbergska huset som ligger nere vid ångbåtsbryggan här på Styrsö. Det finns inga ångbåtar längre, men vi kallar den så ändå. Där har vi bland annat anlagt en kryddträdgård som drivs av en grupp damer, vi har ett hembygdsrum med böcker och fotografier och så har vi ett galleri.

Galleri Öbergska är öppet året om. Föreningen visar egna utställningar med lokal anknytning vintertid. Sommartid ställer konstnärer och konsthantverkare ut. Då byter vi utställning varje vecka. Vi är nämligen inget galleri där man lämnar in sin konst utan konstnärerna är där under hela utställningsperioden och möter sina besökare. Då brukar en vecka vara lagom. Från föreningens sida tillhandahåller vi lokalen, trycker program och annonserar om utställningarna på ön.

Numera hyr vi ut kaféet i Öbergska huset, som vi tidigare drev själva. Vi hyr också ut till ett bageri. Det ger inkomster som går till annan verksamhet, till exempel egna fotoutställningar.

På Galleri Öbergska har vi också ett nära samarbete med skolor och förskolor. Varje vår visar vi niornas vårsalong, där de jobbar fram riktigt bra och intressanta utställningar. Förskolorna har gjort jättespännande utställningar om bland annat miljöfrågor, som verkligen engagerar barn i den åldern. Det är häftigt för dem att vara i centrum på det sättet, att de är utställare."

För öppettider, utställare och fler aktiviteter i föreningens regi, se hembygd.se/styrso

2022-06-05/pa

>> Läs hela tidningen med länken här >>