Gåvor från Kustsjukhuset

En av de märkligaste inrättningar som etablerat sig i vår Skärgård är det stora kustsjukhuset/sanatoriet på Styrsö. Den svåra folksjukdomen tuberkulos hade på 1900-talet inget känt botemedel annat än sanatorievistelse i frisk luft och sol i havssalta omgivningar. Den ambitiöse läkaren Peter Silfverskiöld var en föregångsman som prövade nya sätt att få bukt med sjukdomen på just Styrsö.

Det pampiga tegelsjukhuset uppfördes 1908 på Styrsö Skäret efter föregående försök i mindre skala. Efter nya framsteg med botemedel mot tuberkulos kom sjukhuset senare att användas för ungdomar med andra funktionshinder. En som var med och arbetade på sjukhuset var Frank Engelbrektsson och från honom har vi i dagarna skänkts några föremål som tjänat på sjukhuset.

Här nedan ser vi Frank själv på en stol som kända doktorer som Silfverskiöld och Orell - kanske även Urban Brunell - suttit på vid upptagande av patienternas anamneser. Liksom utrustning från ett krocket-set. Läs gärna mer i Franks egen bok: ”Styrsö Kustsjukhus – en insulär vård över 60 år” (2007). Eller i vår artikel om sjukvården på Styrsös läsida som du kan hämta här.

Image

Krocket kommer från England och är känt från medeltiden. Populariteten var mycket stor på 1800- och 1900-talen

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Peter Andersson (2023-06-03 16:39:09) Kontakta föreningen