Vad är Faggegården?

Begreppet Faggegården uppträder här och var och ibland ställs frågan vad det innebär. Svaret är helt enkelt att det är bildat av gårdsinnehavarens släktnamn. Jan Berner på Brännö reder ut begreppen.

Jodå, på både Brännö och Donsö finns det gårdar som har ägts av släkten Fagg!

En "Anders Fagg" på Brännö kan man läsa om i jordeboken från 1573. 1585 ansågs hans gård vara öde och han betalade endast halva räntan "för fattigdoms skull".

1603 nämns en "Maret Fagg"...

24 maj 1611 svor brännöborna Jon Fagg tillsammans med länsmannen Lars Jonsson Kindbo (båda är mina anor...) samt representanter för de andra öarna "tro- och huldhetsbrev" till danske kungen Kristian IV i samband med den danska ockupationen av Västsverige (de fick de avsvära sig och sina arvingar den gamla trohetseden till den svenska kronan).

Lars Fagg nämns 1620 och sedan många år framåt. Gården angavs vara öde vid olika tillfällen.

I drottning Christinas donationsbrev till amiral Marten (Mårten) Thijsen (Ancharhjelm) 1647 uppgavs att Lars Fagg bor på hemmanet. Holländaren Ancharhjelm hade fått vissa skatteförläningar i Södra skärgården för sin hjälp mot danskarna under Hannibalsfejden 1643-45.

"Lars Faggz gord" skrevs det i jordeboken 1652.

Jon Faggs (se ovan) son Anders Jonsson Fagg föddes c:a 1600 på "Faggegården", Brännö, dog 1691-05-26 på "Faggegården", Donsö. Med denne Anders sondotter Elin Torstensdotter (Torsten Andersson Faggs dotter) kommer släkten Fagg tillbaka till Brännö från Donsö. Hon gifter sig 1709-01-29 med Hans Larsson Brandh - där går släkterna ihop, "länsmanssläkten" och "faggarna".

Hemmanet hade mindre värde än de övriga fyra gårdarna på ön, i samband med "tro- och huldhetsbrevet" (se ovan) nämndes skatten var hälften av övrigas skatt. Ancharhjelm (se ovan) lät också förmedla ned hemmanet till hälften på grund av att det legat öde efter krigshärjningar.

I jordeboken 1690 uppges Brännö omfatta 4 1/2 hemman, d.v.s. ett halvt mantal för Faggegården.

Faggegården var förmedlad till hälften vid storskiftet 1776.

2014-10-01, Jan Berner

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-15 11:57:44) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-02-11 12:03:46) Kontakta föreningen