Studiebesök på öarna

Hembygdsföreningen tar emot studiebesök från Finland – och Sverige

En helg i slutet av september träffades folk från Leaderområdet Göteborgs Insjörike, Bygdegårdarnas Riksförbund, Svenska Österbottens Ungdomsförbund och Hela Sverige ska leva för tre dagars samverkan och erfarenhetsutbyte mellan eldsjälar och ideella krafter. Det handlade om att titta på, prata om och byta idéer om "gårdar" som bygdegårdar, hembygdsgårdar och ungdomsgårdar, alltså om lokala mötesplatser. Gruppen besökte "exotiska" platser som Skårtorp, Benareby, Lexby och Tollered i Göteborgs närhet, men också Styrsö och Vrångö.

Besöksgruppen under marsch på Vrångö

På Styrsö tog Ulla Herlitz, Inger Bergdén och Ulla Hillberg från Hembygdsföreningen emot gruppen, visade och berättade om Öbergska Huset och alla de olika aktiviteterna som samsas i huset. Till vardags tycker vi inte att det är så märkvärdigt, men gästerna var imponerade. De visste alla hur mycket arbete det är att hålla en ’gård’ igång, inte bara innehållet utan också underhållet.

Besökarna var imponerade av de olika aktiviteterna i Öbergska

Vi bjöd på örtte på övervåningen och visade mötesrummen vi hyr ut till föreningar nu under vintern. På sommaren är det Galleri i våra ljusa och trevliga rum. Ulla Hg berättade för gästerna om Galleriet och hur vi organiserar det hela. I Hembygdsrummet berättade Ulla Hz om Södra Skärgården, Hembygdsföreningen och hur vi arbetar med Öbergska Huset. Vi tittade på äldreträffens lokaler och gick igenom caféet ut i trädgården där Inger visade kryddgården och pekade ut trädgårdens raritet – det stora Mullbärsträdet. Faktiskt har en medlem drivit upp trädet från frö och det ger nu på sensommaren massor av bär.

Därefter bar det iväg till Vrångö. Först en god lunch på den nya restaurangen och efter det rundvandring och besök på Vrångöhuset, en ’gård’ som är ansluten till Bygdegårdarnas Riksförbund. Sedan full av intryck och förhoppningsvis med många nya idéer åkte gästerna tillbaks till fastlandet med skärgårdsbåten Vesta.

Gruppen besökte också Vrångös samlingspunkt

Det är alltid intressant att möta andra människor och spegla sin egen verklighet i deras ögon. Klart vi är hemmablinda ibland och kanske inte alltid tänker på hur fint Öbergska Huset är och hur värdefullt det är att det finns öbor som engagerar sig ideellt i det sociala och kulturella livet i hembygden.

Ulla Herlitz

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2014-09-26 11:00:51) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-02-11 12:04:31) Kontakta föreningen