Ny utsiktplats på Styrsö

På platsen ovanför före detta kustsjukhuset låg i början av 1900-talet en vindgenerator som försåg kustsjukhuset med elkraft. Nu har Frank Engelbrektsson och Stigfinnarna gjort platsen tillgänglig och satt upp ett fint bord/bänk-arrangemang på berget i lä av västanvinden.

Webbredaktionen provlunchar utsiktplatsen en solig aprildag

Frank – som arbetade på det stora kustsjukhuset på 1970-talet, när det ombildats till vårdhem – har röjt upp stigen, Svea Lunds stig, mellan Korsedammen och nuvarande Företagarnas hus vid Skäret. Han har satt upp information på flera ställen utefter en promenad från Bratten som han planlagt och verkställt. Man kan få en karta med beskrivning över vägen på Brattens Kök o Bar.

Information på platsen. Obs vindgeneratorns fundament!

Promenaden bär förbi många intressanta platser som är halvt avglömda, men värda att notera. Infoskyltarna och beskrivningen är värdefulla för förvaltande och spridande av kunskapen om vår socken.

Utsiktsplatsens läge vid Korsedammen

Vid Svea Lunds stig finner man föremålet härnedan. Det har haft en stor betydelse för Kustsjukhuset och den som går promenaden får tips om vad det är för någonting.

Mystiskt föremål vid Svea Lunds stig

Från övre delen av Svea Lunds stig leder en stig med blåa snitslar fram till utsiktsplatsen. Mycket nöje på färden!

Läs mer om Stigfinnarna!

Peter Andersson

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2013-05-01 16:11:02) Kontakta föreningen