Korum på Känsö

I samarbete med Svenska kyrkan hade Göteborgs garnison arrangerat utflykt med gudstjänst på Känsö på pingstdagen, nära nog exakt 200 år efter karantänsstationen började byggas 1816. Garnisonens pastor Jerker Schmidt ledde korumet assisterad av Hemvärnets Musikkår Göteborg, Styrsö kyrkokör och vår egen kyrkoherde Agneta Olsson.

Ca 200 intresserade personer transporterades ut till Känsö med hjälp av garnisonens båtar och Börjessons sjötaxi. Det blev en stämningsfull upplevelse i det något bistra vårvädret, men med det hotande regnet blev det som tur var inte mycket av.

Efter gudstjänst, sång och musik blev vi bjudna på smörgås och kaffe i de fina lokalerna vid den stora gräsmattan – en gammal grumsedamm från sillperioden 1747-1809. Så tog guiderna över och visade oss runt på den sköna ön i olika grupper. En fantastisk upplevelse för alla öbor som inte varit här tidigare. Vi har en artikel med information om Känsö och vidare länkar som du kan hitta här.

Vi tackar Försvarsmakten och Svenska kyrkan och hoppas att detta kan bli en tradition för kommande år! Se fler bilder härefter.

Peter Andersson
2016-05-15

Garnisonschefen Peter Adolfsson hälsade välkomna. Våra pastorer i bakgrunden.

Jerker fick användning för den stora prästkappan i det kyliga vädret

Vår Agneta verkade i den snåla nordanvinden utan att förtröttas

Härligt att vara utomhus, hoppas sommaren kommer snart!

Matsalen var fylld till bristningsgränsen, men smörgåsarna gick åt

Besök på kyrkogården vid von Yhléns grav

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2016-05-15 18:29:27) Kontakta föreningen