Hembygdsdagen 2014

Det blir allt svårare att få plats med Hembygdsdagen mellan alla stora och små evenemang som äger rum i Södra Skärgården på sommaren. Vi tyckte att lördagen den 26 kunde vara bra, men så kom den stora folkmusikfestivalen på Brattenängen och knackade på med test av ljudanläggningen mitt i våra föredrag.

Men det var en härlig dag med hetta i luften och åskmoln som höll sig i land under vår lilla sammankomst. Det var som vanligt försäljning av böcker, lotter, hembakat och loppis. I kryddträdgården sjöng familjen Lantz och galleristen ii Lagerberg hade extra många besökare på sin vernissage.

Intresset var stort för våra föreläsare: Lars-Erik Pettersson med snurrevadsfisket på Tången, Marianne Kindgren o Birgitta Tingdal om Johanna Hård, Bengt-Arne Lorensson med Hedda Ekmanbilder från Donsö, Sune Karlsson om gamla tider på öarna, Kjell Gustafsson om släktforskningsteknik samt vår egen bildvisning med gamla Styrsöbilder.

Här har vi dragningslistan för lotterierna:
Rosa-vit lott: nr 40 Tavla av Helena Carlsson, nr 59 Bok Öbergskan (hämtad)
Lila lott: nr 20 Presentkort Pensionat Skäret (hämtad), nr 64 Bok Öbergskan
För att hämta resterande vinster, vänligen kontakta Louise; 0723-331255.

Se bilderna från Hembygdsdagen. Klicka för större!

Alfred Lantz spelade och sjöng

Marinette sålde hembakat

Calle och Peter F vid bokståndet

Loppmarknad med fina fynd