Arkeologi på Biblioteket

På jakt efter spår från den gamla springbrunnen som låg på Brattens gräsmatta i början av 1900-talet har arkeologerna Therése Törnqvist och Patrik Castillo utfört publika miniutgrävningar under 2012 och 2013.

Terése visade intresserade hur det går till att forska i det förflutna

På Styrsö Bibliotek vid skolan i Brattenskogen pågår just nu en utställning om arbetet:

Arkeologisk utställning på Styrsö Bibliotek

”Att återupptäcka det förflutna”

En publikarkeologisk utgrävning på Styrsö Bratten 2012. Ett initiativ av arkeologerna Therése Törnkvist och Patrik Castillo.

Under slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet var Styrsö ett populärt tillhåll för dåtidens societet. Under ett 50-tal år byggdes flera restauranger på Bratten inklusive en vacker springbrunn. I samband med ett 200-års jubileum för Öbergska huset så utfördes en arkeologisk utgrävning där allmänheten deltog. Man undrade vilka spår och rester kunde finnas kvar från den tiden då Bratten fylldes av människor i vackra dräkter då de flanerade runt.

Välkommen till Styrsö Bibliotek!

På denna flygbild över 1940-talets restaurang syns fortfarande brunnen. Obs Turisthotellet på höjden som brändes 1969 och Tennisvillan som fortfarande finns kvar.

> Läs vår rapport om utgrävningarna >,
där man också kan hämta hela arkeologirappoten i pdf!

> Läs gärna om vårt Bibliotek! >

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: (2014-03-03 16:51:36) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-02-11 12:07:56) Kontakta föreningen