80-årsjubileum 2017

Vi hade valt en dag då det inte skulle regna - i vart fall såg det ut så i prognoserna dagen före. Men som vid ett riktigt midsommarväder skulle det komma en rejäl skur mitt i alltihop.

Men det avskräckte inte våra härdiga besökare. Det gick att vänta ut skuren i våra hus och under partytaket och snart kom solen igen. Vi hade ett hundratal besökare och man tog del av våra utställningar, kaffeservering och - nytt för i år - blomsterförsäljning. Damerna i vår örtträdgård hade påpassligt tagit fram ett antal växter som såldes och lottades ut.

Tipspromenaden - som inte var någon riktig promenad - lockade många och en del frågor var lite kluriga kunde vi förstå. Resultat och lotterier längst ned. Böcker såldes, kaffe dracks och mycket pratades. Ett stort intresse visades för vår annonserade studiecirkel om Styrsö by i höst.

Många besökare på vårt 80-årsjubileum

Linus sålde sin bok med bl a ett kapitel om Cornelis Vreeswijks vistelse på Styrsö

Det liknade ett riktigt konditori i damernas partytält

Henrik och Lasse P berättar - förmodligen om sina respektive rikhaltiga upplevelser till sjöss

Det var full fart i trädgårdsavdelningen

Så kom det då - ett så typiskt sommarregn...

...men snart var solen tillbaka. Vår trotjänare Daniel köper lotter.

Birgitta, en annan trotjänare, visar upp kartan som hon dekorerat med fina teckningar och texter

Ulla ser till att alla får chans att vara med i tipspromenaden

I Ryggåsstugan fanns några av föremålen som man skulle identifera

I Sjöboden fanns andra av tipspromenadens föremål

Lasse och Frank är gamla kompisar som dokumenterat och publicerat massvis på Styrsö i form av fotografier, berättelser och dokument

Rätt svar i poängpromenaden:

1) Glasbehållaren i Ryggåsstugan är en flugfälla (2)

2) På golvet låg en Höbåge – ett redskap för att bära hö (X)

3) På bordet fanns dessutom en Ostform, för tillverkning av t ex äggost (2)

4) På stolen i mittstugan fanns ett par kötthackor, som var det vanliga sättet att fördela köttet innan Husqvarna kom med sin världsberömda köttkvarn 1890 (1)

5) Där låg också ett glättverktyg i ben som använder att räta ut veck i manglat tyg (X)

6) De kopplade linjalerna användes vid sjökortsarbete (1)

7) I Sjöboden fanns den behändiga Silltunneöppnaren att lossa tunnans band (X)

8) Föremålet av kohorn användes som linförare i årtullshålet vid fiske (1)

9) Järnkrokarna är en timmersax för hantering av t ex timmerstockar och isblock (2)

10) Brandsprutan har en stor skylt med ”London”, alltså England (X)

11) Solfångaren på Mittstugans vägg värmer luft som blåses in i huset av en liten fläkt som får ström av en solcell i mitten (X)

12) Styrsö Sockens Hembygdsförening har ju 80-års jubileum och startades alltså 1937 (X)

I burken fanns 150 snäckor och stenar.

• 1:pris – Bok antingen Tallberg eller Göteborgs historia vanns av:
Daniel & Elisabeth Andreasson/alla rätt + exakt rätt antal stenar/snäckor.

• 2:a pris – Landelius bok, Forntidsbilder och nutidsliv:
Anna & Axel Larsson/alla rätt

• 3-5 pris/11 rätt – Vår skrift, Öbergskans byggt 1812:
Lars-Erik Fhager
Jack Larsson
Gunilla & Staffan Odhagen

Lotterier

De flyllda presenthinkarna har lämnats ut:
• Lila lott serie S, vinst nr 27
• Gul lott, Serie P, vinst nr 25

Lotterierna på blombordet kunde hämtas ut genast och är avslutade.

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2017-08-20 16:28:31) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-01-15 13:43:34) Kontakta föreningen