Anders Malmsten 1882

Anders Malmsten 1834 -1882

En person som haft stor betydelse för utvecklingen av Brattens Havsbad är Anders Malmsten. Denne driftige byggmästare förtjänar att mer uppmärksammas och en nutida släkting har sammanställt en rad intressanta fakta.

Det var Anders som köpte Bratten 1881 med omgivningar av systrarna Öberg efter att föräldrarna gått bort några år tidigare. Det handlade inte bara om själva Bratten utan även marker i Nordgården runt själva Bratten – det uppges i ”Styrsö socken” att det handlade om ett halvt hundratal tomter.

Ägorna 1869 med dagens benämningar

Men var kom han ifrån och hur hade han skaffat de ekonomiska resurserna?
 Han föddes 1834 som son till timmerman Måns Andersson i Ale härad. Befolkningen här – albor – försörjde sig ofta som konstruktörer av timmerhus. De snickrade ihop husen på sin tomt och när det var klart så togs husen isär och flottades iväg till köparen. Åtskilliga hus i Södra skärgården har tillkommit på detta sätt. Läs gärna denna artikel!

Anders hade således byggmästeriet i blodet och han etablerade sig sedermera i Göteborg som bygg- och murarmästare. Han lyckades väl för åtskilliga byggnader kom till i hans regi. T ex patriciervillorna på Föreningsgatan nr 17 och 21, liksom bostäder i Burås. 1880 kom han i kontakt med J W Lyckholm och fick uppdraget att bygga ett bryggeri för honom vid Mölndalsån. Vissa byggnader finns kvar än i dag, även om grundproblemen är stora. Det flitige Malmsten byggde även samtidigt det eleganta hyreshuset Kungsportsavenyen 21 och man kan undra hur han hann med allt. Men hans svärfar Carl Bengtsson var med i bakgrunden och stöttade Anders ekonomiskt liksom andra trogna borgenärer.

Svärfar ja – Anders gifte sig 1876 med Alma som då bara var 18 år medan Anders var 42. En stor åldersskillnad, men det passade kanske den raske Anders och de fick tre barn.

Landala förvärvas
Anders var under 1870-talet verksam i bl a norra Landala där han uppförde byggnader. Det blev känt att Göteborgs stad ville köpa in stadsdelen Landala av de två äldre personer som ägde området för att ordna bostäder åt göteborgarna. Emellertid kom man inte till skott, utan den 24 augusti 1875 så ropades egendomen in av annan person på offentlig auktion för 61.145 kr. Denne person var Anders Malmsten!

Tagna på sängen tvingades nu stadens drätselkammare att acceptera Malmstens nya bud för marken, nämligen 115.000 kr. Men herrgårdsbyggnaderna mitt i egendomen behöll Malmsten till egen bostad genom arrende.

Något som förbryllar är att Malmström då herrgårdsbyggnaden brann ned 19 sept 1882, så verkade hushållet inte ha några reserver, utan ihärdigt uppvaktade man försäkringsbolaget Skandia att reglera skadan så att de kunde få åtminstone gångkläder. Överskottet från försäljningen var ju likväl större än investeringen på Styrsö tidigare på året. Malmsten hade ändå inbjudit till aktieteckning i Badhusbolaget i Göteborgs-Posten den 4 februari. Läs gärna de medryckande formuleringarna i originaldokumentet på sid 25.

Pengar behövdes till bl a restaurangen och bränder var nog inte bra för verksamheten. Konstigt nog hade en viss byggnad på Bratten brunnit ned i april tidigare på året medan arbetet med den nya restaurangen pågick.

Men till slut så var restaurangen på Styrsö klar, hotellen vid bryggan igång och även anläggningar för stärkande bad. Källarmästare Rydin annonserade:

Image

Nu närmar sig dessvärre slutet för Anders Malmsten. Den 5 december beger han sig till Styrsö för att se till något av de arbeten som pågick. Han tog in i andra våningen i systrarna Öbergs hus som inte var vinterbonat där. Det blåste en isande ostvind och Malmsten eldade kol i en kamin. Exakt vad som hände är inte helt klarlagt, men kaminen fyllde under natten rummet med giftig koloxid och på morgonen den 6 december hittades han livlös. Allt tydde på en olyckshändelse och doktor Peter Silfverskiöld bekräftade dödsorsaken.

Till dödsboet anmälde sig 146 fordringsägare och utan den aktive Malmsten kunde inte dödsboet klara sig undan konkurs. Badhusbolaget ombildades med nya borgenärer, men det är en annan historia.

Hela forskningsunderlaget som dessa uppgifter baseras på har framtagits av Christina Järås och finns att hämta från denna länk

Anders Malmsten i 40-årsåldern

1882 års restaurang brann sedermera1901