Aktiviteter hösten 2021

Vi skönjer nu slutet av pandemins järngrepp och startar upp normala aktiviteter. 25 september årsmöte och i oktober visar vi vår fotoutställning med temat Demokratin – 100 år. Även kommer julmarknad att genomföras första advent.

Den 18 september var lite av en märkesdag med museumsdag och fällning av Örtagårdens mullbärsträd. Här är några bilder från museet som visades efter viss omdisponering. Båthuset har fått lysande lanternor.

Image

I en trädgård är det trevligt med träd så länge de är små. Mullbärsträdet planterades för många år sedan av Olof Petrén som då var Hembygdsföreningens ordförande. Vi har glatt oss åt att äta mullbären, men med tiden har trädet kommit att inkräkta på Caféets verksamhet och mullbären som ramlat ned och givit fula fläckar har medfört att vi beslutat ta bort det innan det hunnit växa till himlen som alltför många träd tillåts göra i vår gemensamma miljö. Se här några bilder från nedtagningen. Kom och njut av trädgården och Caféet nu med ljus och frihet!

Image

Bilder: Inger Bergdén och Marinette Törnqvist