Läs mer Om oss här:

Start | Öbergska | Vårt nyhetsbrev | Ordförandens ruta | Historia | Geografi – kartor | Hembygdsmuseet | Våra byggnader | Lokala namn | Medlemskap/avgift

Göteborgs Södra Skärgård med de sex åretruntbebodda öarna ligger på 15 - 30 minuters resavstånd från Saltholmen utanför Långedrag i Göteborg. Styrsö är centrum med offentliga tjänster såsom vårdcentral, skola, och öarnas kommunala service. Förbindelse till Donsö finns över en vägbro byggd 1974.

Socknens hembygdsförening bildades 1937 på initiativ av konsul Gustaf Sandström och överlärare Gunnar Tallberg. Vårt museums lokaler i Vikings backe väster om kyrkan ligger på mark som skänkts av honom. Vid Bratten ligger kansliet i Öbergska huset, som firade 200-års jubileum 2012.

Styrelsen 2012

Längst upp i denna text finns länkar till mer fakta om vår socken. Tag gärna en tur där. Vi tar gärna in artiklar om sådant som verkar fattas på vår hemsida. Skicka gärna material till vår webbmaster. På YouTube finns en film om hur man kan använda den nya hemsidan!

>> Styrelsen presenteras på kontaktsidan! >>

Org nr: 855100-0733

Bildpolicy
På denna webbplats publiceras bilder på personer som kan igenkännas. Vårt intresse i detta är att i enlighet med våra stadgar (nedan) attrahera andra människor till vår helt ideella verksamhet och studier av hembygden, samt dokumentera folklivet för kommande generationer. Den som önskar att en bild tas bort kan anmäla detta till [email protected].

Bilder märkta med GSM är från Göteborgs Stadsmuseums samlingar.
Bilder märkta med MTS är från Marinette Törnqvists vykortssamling.
Ansvarig utgivare för https://www.hembygd.se/styrso är Peter Andersson, [email protected].

Våra stadgar (rev 2014)

Verksamhetsberättelse 2011-2012