12 juni 2023

Paradiset på Öbergska

Vi känner ju alla berättelsen från Gamla testamentet om hur Adam plötsligt blev varse sin nakenhet när ormen hade lurat Adam och Eva att äta frukten av ”kunskapens träd”. Kanske var det ett äpple som på bilden nedan, men med tanke på hur ljuvligt ett moget fikon smakar var det kanhända denna frukt som frestade Adam.

Image

Webbredaktionen har i alla år sökt kunskap om allehanda ting och här ser vi reportern på uppdrag i Ligurien redan 1986. För att nå upp till de förbjudna frukterna fick reportagebilen användas som plattform.

Image

Vi var för övrigt på jakt efter Fritiof Anderssons Kollabellas höjd, där han iförd fikonkrans kring magen lade upp sitt bröd och drog upp sitt lantvin på bricka av fikonlöv. Vi hittade emellertid endast bageriet där Florindo hade sjungit sina glada ritorneller.

Att finna mogna fikon på gren är förvisso som att befinna sig i paradiset.

Image

Redaktionen har gjort flera försök att hemföra fikonplantor från resor till Bornholm, där en härdig sort växer. Här planterar Annika en planta som är uppdriven på Öland och vi får hoppas att den klarar sig mot rådjuren, vilka hittills har decimerat redaktionens tafatta försök.

Image

Här följer andra bilder på arbetare i Örtagården.

Bild Inger B, text Peter A

Styrsö Sockens Hembygdsförening