Finnbyn Villbäck

Sex kilometer norr om Strömsdal ligger Villbäck. Av de sex ursprungliga skogsfinska bosättningarna i Säfsen är det nog den minst kända, på grund av att den ligger så långt från annan bebyggelse. Men när Sebastian Grave 1721 kom knallande utefter vattendragen och sökte tillstånd för att anlägga en masugn i södra delen av Nås finnmark, angav han platsen som ”något stycke från ett finnhemman Willbäck”. Den platsen kom så småningom att kallas Strömsdal! Då hade finnarna redan funnits på stället i hundra år.

Om Villbäcks fyrahundraåriga historia kan du läsa i två artiklar av P-G Jansson som har rötter i Villbäck. De publicerades i tidskriften "Finnmarken förr och nu" hösten 2013 och våren 2014. Där berättas om de första inbyggarna i Villbäck, om skattläggning och hemmansklyvningar, om folkets liv och leverne som det speglas i domböcker och andra dokument. Där skildras också villbäckarnas kamp för sina hemman och hur de miste dem. Artiklarna speglar också tidens tvivelaktiga ägande- och rättsförhållanden som är på väg att bli bortglömda.

På sidan Besök Villbäck finns också sex kortfattade historiska sammanfattningar >>

Kortfattade historiska sammanfattningar:

1. Villbäck (PDF)
  2. 1600-talet i Villbäck (PDF)
  3. När Grave kom till Villbäck (PDF)
  4. Villbäck 1769 (PDF)
  5. Villbäcks ödesår (PDF)
  6. Villbäcks sista torpare (PDF)

I dagkarlsstugan finns en modell som visar hur Villbäck såg ut 1949. Den är utförd och skänkt av Uno Pettersson, själv uppväxt i byn.

Strömsdals Hembygdsvänner

Skapad av: (2014-06-04 22:22:30) Kontakta föreningen