Uggeln - ForsaGamla postvägen från Uggeln i Ärentuna till Forsa i Tensta följer delvis kraftledningens sträckning. Den c:a 5 km långa vägen går genom vacker gammelskog och nutida avverkningsytor och är i början farbar med bil 1,5 km, sedan promenerar man eller cyklar.
Den 6 oktober 2020, en gråmulen dag med häftiga regnskurar utforskade några styrelsemedlemmar den gamla vägen, delvis med Anne Källgren som bor i Kyrsta och ofta rider i området som guide.  Vi besökte den gamla Trefaldighetskällan en bit in i skogen, en källa som rinner norrut och aldrig sinar.Vi passerade också den gamla ”riskasten” där enligt sägnen en postiljon överfölls och mördades, han hittades hängande i ett träd och kan kanske också ha begått självmord? Alla som passerade platsen kastade ris eller pinnar på en hög för att förhindra att den döde skulle ”gå igen”. Några grenar eller pinnar bildar ju kors i en stor hög, det är anledningen till denna sed. Än i dag sägs det att jägare som passerar kastar en kvist för jaktlycka, vi slängde för säkerhets skull också en kvist på högen.
Trots regnet hade vi en intressant och fin promenad och vi hoppas kunna arrangera en utflykt till hösten 2021 för våra medlemmar.
Tankarna går till gamla tiders postiljoner som året om, i vinterkyla och sommarhetta, i ur och skur vandrade denna väg genom den mörka skogen för att lämna post och tidningar till människorna i traktens byar och gårdar, bud om död och ofärd likaväl som glada nyheter och kärleksbrev.
Det är bara c:a 100 år sedan postvägen användes!   Idag kan vi med ett enda knapptryck förmedla ALLT via sociala medier till hela världen på någon sekund!

Barbro Råsbrant 2020-10-08
Foto Nils Olsson

Vill Du ha närmare beskrivning av vägen, kontakta Barbro Råsbrant, Clary Hofring, Bengt Ström, Nils Olsson eller UB Söderström.
Du kan läsa mer, Googla "Vandringsled Uggeln - Forsa"

Storvreta Ärentuna Kultur & Hembygdsförening

Skapad av: Ulla Britt Söderström (2020-10-08 13:27:35) Kontakta föreningen